Victron Scheidingstransformator 7000 Watt
Onmisbaar in professionele scheepsinstallaties. Voorkomt elektrolytische corrosie en zorgt voor een veilig elektrisch systeem. Ringkern transformatoren zorgen voor een 'stille' werking en hoge efficiency. Softstart is een standaard voorziening in de scheidingstransformator. Softstart zorgt ervoor dat de stroom geleidelijk wordt ingeschakeld waardoor de walzekering niet overbelast wordt.
758,82 €
131,70 €

Beschrijving
Victron Scheidingstransformator 7000 Watt
Veiligheid en het voorkomen van elektrolytische corrosie
Wanneer een boot aangesloten wordt op walstroom ontstaat elektrolytische corrosie, tenzij maatregelen worden genomen om dit te voorkomen.
Wanneer een boot aangesloten wordt op walstroom ontstaat elektrolytische corrosie, tenzij maatregelen worden genomen om dit te voorkomen.
Elektrolytische corrosie
Elektrolytische corrosie is het verschijnsel dat ontstaat door het natuurlijke potentiaal verschil (galvanische spanning) tussen verschillende metalen. Als twee van deze metalen zich in een geleidende vloeistof bevinden en elektrisch met elkaar verbonden zijn, zal er door de vloeistof een stroom gaan lopen. Hierbij wordt het ‘minst edele’ metaal aangetast. Zeewater is een uitstekende geleider en veroorzaakt potentieel sterke corrosie. ‘Zoet’ water is echter ook geleidend! Om aantasting van schroef, schroefas, afsluiters en andere metalen delen van een boot te voorkomen, worden zink anodes gemonteerd. Het minder edele zink wordt dan aangetast in plaats van de andere metalen delen. Ook een stalen of aluminium scheepshuid kan ernstig aangetast worden.
Elektrolytische corrosie is het verschijnsel dat ontstaat door het natuurlijke potentiaal verschil (galvanische spanning) tussen verschillende metalen. Als twee van deze metalen zich in een geleidende vloeistof bevinden en elektrisch met elkaar verbonden zijn, zal er door de vloeistof een stroom gaan lopen. Hierbij wordt het ‘minst edele’ metaal aangetast. Zeewater is een uitstekende geleider en veroorzaakt potentieel sterke corrosie. ‘Zoet’ water is echter ook geleidend! Om aantasting van schroef, schroefas, afsluiters en andere metalen delen van een boot te voorkomen, worden zink anodes gemonteerd. Het minder edele zink wordt dan aangetast in plaats van de andere metalen delen. Ook een stalen of aluminium scheepshuid kan ernstig aangetast worden.
Een walstroom aansluiting zonder aarde en aardlekschakelaar is levensgevaarlijk.
Een walstroom aansluiting zonder aarde en aardlekschakelaar is levensgevaarlijk. Bij directe aansluiting van het schip op walstroom dienen alle metalen delen verbonden te zijn met de aarddraad van de walaansluiting. De aardlekschakelaar onderbreekt de stroomvoorziening wanneer er een lekstroom (vocht!) of kortsluiting naar de metalen delen ontstaat. Zonder randaarde en aardlekschakelaar zouden ten gevolge van kortsluiting of een lekstroom de boot en het water rond de boot onder spanning kunnen komen te staan! Ten gevolge van de aardverbinding met de wal en via walaansluitingen van andere boten, zal elektrolytische corrosie echter sterk toenemen. Vocht en elektrolytische potentialen zullen ook vaak tot gevolg hebben dat de aardlekschakelaar veelvuldig of zelfs ogenblikkelijk na verbinding met de wal in werking treedt.
Een walstroom aansluiting zonder aarde en aardlekschakelaar is levensgevaarlijk. Bij directe aansluiting van het schip op walstroom dienen alle metalen delen verbonden te zijn met de aarddraad van de walaansluiting. De aardlekschakelaar onderbreekt de stroomvoorziening wanneer er een lekstroom (vocht!) of kortsluiting naar de metalen delen ontstaat. Zonder randaarde en aardlekschakelaar zouden ten gevolge van kortsluiting of een lekstroom de boot en het water rond de boot onder spanning kunnen komen te staan! Ten gevolge van de aardverbinding met de wal en via walaansluitingen van andere boten, zal elektrolytische corrosie echter sterk toenemen. Vocht en elektrolytische potentialen zullen ook vaak tot gevolg hebben dat de aardlekschakelaar veelvuldig of zelfs ogenblikkelijk na verbinding met de wal in werking treedt.
De beste manier
De beste manier om elektrolytische corrosie te voorkomen en tegelijk optimale veiligheid te garanderen is installatie van een scheidingstransformator.
De beste manier om elektrolytische corrosie te voorkomen en tegelijk optimale veiligheid te garanderen is installatie van een scheidingstransformator.
De scheidingstransformator
De scheidingstransformator draagt energie over aan het boordnet zonder rechtstreeks elektrisch contact. De elektriciteit wordt in een ringkern transformator omgezet in magnetisme om vervolgens weer te worden omgezet naar elektriciteit. De nul leiding van de secundaire zijde van de transformator is verbonden met de behuizing en de massa van het schip (alle metalen delen). Bij een eventuele elektrische storing zal een aardlekschakelaar of een zekering in werking treden.
De scheidingstransformator draagt energie over aan het boordnet zonder rechtstreeks elektrisch contact. De elektriciteit wordt in een ringkern transformator omgezet in magnetisme om vervolgens weer te worden omgezet naar elektriciteit. De nul leiding van de secundaire zijde van de transformator is verbonden met de behuizing en de massa van het schip (alle metalen delen). Bij een eventuele elektrische storing zal een aardlekschakelaar of een zekering in werking treden.
Softstart
Softstart is een standaard voorziening in de Victron Energy scheidingstransformator. Softstart zorgt ervoor zorgt dat de stroom geleidelijk wordt ingeschakeld waardoor de walzekering niet overbelast raakt.
Softstart is een standaard voorziening in de Victron Energy scheidingstransformator. Softstart zorgt ervoor zorgt dat de stroom geleidelijk wordt ingeschakeld waardoor de walzekering niet overbelast raakt.
Belangrijk advies
Belangrijk advies is om bij een installatie met scheidingstransformator, die zich (tijdelijk) niet in het water bevindt, de secundaire kant te verbinden met de aarde van het 230 V net door middel van een tijdelijke aardverbinding. Dit om in deze situatie een optimale veiligheid te bieden.
Belangrijk advies is om bij een installatie met scheidingstransformator, die zich (tijdelijk) niet in het water bevindt, de secundaire kant te verbinden met de aarde van het 230 V net door middel van een tijdelijke aardverbinding. Dit om in deze situatie een optimale veiligheid te bieden.
Victron Scheidingstransformator 7000 Watt Specificaties
Spanning in 230V
Frequentie in/uit 50/60 Hz
Max. vermogen (40º C) 32A
Softstart Ja
Type transformator Ringkern (weinig geluid, laag gewicht)
Ingebouwde zekering Ja
Spanning in 230V
Frequentie in/uit 50/60 Hz
Max. vermogen (40º C) 32A
Softstart Ja
Type transformator Ringkern (weinig geluid, laag gewicht)
Ingebouwde zekering Ja
Victron Scheidingstransformator 7000 Watt Behuizing
Behuizing Materiaal: Aluminium
Isolatieklasse: IP21
Gewicht 28 Kg
Afmetingen (hxbxd), mm 362 x 258 x 218
Behuizing Materiaal: Aluminium
Isolatieklasse: IP21
Gewicht 28 Kg
Afmetingen (hxbxd), mm 362 x 258 x 218
Victron Scheidingstransformator 7000 Watt Normering
Veiligheid klasse VDE 0530
Veiligheid klasse VDE 0530
1) Kan gebruikt worden als:
Scheidingstransformator 115 V – 115 V
Scheidingstransformator 115 V – 230 V
Scheidingstransformator 230 V – 230 V
Scheidingstransformator 230 V – 115 V
Scheidingstransformator 115 V – 115 V
Scheidingstransformator 115 V – 230 V
Scheidingstransformator 230 V – 230 V
Scheidingstransformator 230 V – 115 V
Verzenden binnen Nederland: € 8,-
Verzenden naar BE, DE en LU: € 15,-
Zekeringen e.d.
Laag tarief NL: 5,49
Laag tarief BE, DE en LU: 9,99